چراغ تاریکی های زندگی
عوامل هلاکت و تباهی جامعه اسلام اموری مثل تجاهر به فِسق، شایع کردن گناه، کمک به گناه، راضی شدن به گناه، غیبت، ترک امر به معروف و نهی از منکر، انتخاب مسئول فاسد و ترک اجرای حدود الهی که همگی در فاسد کردن محیط نقشی جدّی دارند را نهی کرده است و با گناهانی که رابطه مستقیم با فاسد سازی محیط دارند مثل بی حجابی، فیلم های سکس و اعتیاد شدیداً مقابله می کند و بر مردم واجب کرده که خود ناظر باشند و امر به معروف و نهی از منکر نمایند. آشکار نمودن گناه: خداوند در آیه 19 سور? نور می فرماید: « کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مؤمنان شیوع یابد عذاب دردناکی برای آنها در دنیا و آخرت مهیاست ». جالب است که آیه فوق می گوید کسانی که چنین کاری را دوست دارند گرچه به مرحله عمل نرسد که این تعبیر بیانگر نهایت تأکید در پرهیز از شیوع دادن گناه است. بهر حال اگر خواهان جامعه ای سالم هستیم یکی از راهها پوشاندن گناه است تا گناه در جامعه بزرگ شمرده شود و عادی نشود و قباحت و زشتی آن حفظ گردد و گرنه ترویج و اشاعه گناه در جامعه باعث عادی شدن آن و شیوع انجام گناه خواهد شد. رسول خدا (ص) فرمود: کسی که کار زشتی را شیوع دهد همانند کسی است که خودش آن را انجام داده است و باز فرمود: پاداش پنهان کنند? کار خیر (بدلیل دوری از ریا) برابر 70 حسنه است و کسی که گناه را نشر دهد مخذول و مطرود است و آن کس که گناه و زشتی را پنهان می دارد مشمول آمرزش الهی است (اصول کافی، ج 2). با لحظه ای تأمّل در این حدیث خواهیم فهمید که مسلمانان، امروز چقدر در معرض خطر و انحراف قرار دارند. نمونه بارز آن فیلم های سکسی است که هر از چند وقت از این و آن ساخته می شود و در حافظه گوشی های همراه قرار می گیرد و صاحب گوشی با یک حالت ولع و با آب و تاب و با ظاهری بسیار حق به جانب و مسلمان نما رو به دیگران می کند و می گوید بیایید ببینید فلانی چه غلطی کرده و خود و سایرین را به دیدن صحنه های مستهجن و گناه آلود وادار می کند و البته که سایرین این تصاویر و فیلم ها را با ولع از او به روش بلوتوث دریافت می کنند و خود در شیوع و اشاعه گناه شریک می شوند. این همان خطری است که قرآن کریم به کرّات مؤمن را از آن نهی می کند و هشدار عذاب دردناک می دهد به نحوی که خداوند حکیم و دانا در آیات 103، 104 و 105 سور? کهف می فرماید: « آیا خبر دهم مضرترین و خسارت بارترین عمل ها را که چیست؟ آنان که کارشان در این دنیا در بیراهه و انحراف است ولی فکر می کنند که در حال کار خوب و نیکو هستند بدانید اینها کسانی هستند که آیات و لقاء ما را نادیده گرفتند پس اعمال خوبشان هم نابود شد و در روز قیامت برایشان وزنه و میزانی قرار نخواهیم داد ». آری! این زشتی ها آنچنان نیکی ها را می زداید و تخریب می کند که انسان مستحق مستقیم رفتن به جهنم می شود. وقتی بسیاری از اعمال زشت باشد و خوبی های انجام داده شده هم خراب باشد این یعنی همه اش زشتی و فساد و کار بد، بنابر این وزنه برای چه و برای که؟ وزنه را جایی بکار می برند که حداقلی از خوبی کردن مانده باشد وقتی هیچ در بساط نیست مثل فرعون ها و نمرودها باید مستقیم وارد جهنم شد و بالعکس وقتی همه اش خوبی و نیکی کردن است مثل پیامبران و ائمه هدی باید مستقیم وارد بهشت شد و وقتی ثواب و گناه مخلوط است اینجاست که وزنه و ترازو عاقبت انسان را تعیین خواهد کرد. در مثال فوق (فیلم سکسی) این تازه برای موردی است که واقعاً این فیلم حقیقت داشته باشد و اگر خدای ناکرده فیلم ساختگی و کامپیوتری (به روش) باشد و تهمت به یک انسان پاک و بی گناه باشد وای بر حال آن افراد و نسل هایشان و آن جامعه. آری! پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: در روز قیامت مردان بزرگ هیکل را در دادگاه خداوند حاضر می کنند که وزنشان حتی به انداز? بال مگس نیست. امام پنجم شیعیان حضرت امام محمد باقر (ع) فرمود: بر مؤمن واجب است که گناهان مؤمن دیگر را تا هفتاد گناه کبیره بپوشاند (سفینه البهار، ج1 ص598). پس شیعه واقعی باید مواظب باشد که هر چه به ذهنش رسید نباید بگوید و هر خبری را نباید نشر دهد هر چند واقعیت داشته باشد بلکه باید تلاش کند جامعه وارد فساد نشود و بر عالمان دین هم واجب است که جامعه را از هر حیث واکسینه نمایند و انسان ها را بیدار نمایند تا بیماری فساد که عاقبتش هلاکت است گریبانگر مؤمنان نشود (انشاءا...). در باب آشکار نمودن گناه، حضرت امام صادق (ع) فرمود: من در مورد نجات و عفو اُمّتم امیدوارم جز در سه مورد 1- سلطان ظالم 2-کسی که تسلیم هوی و هوس نفسانی باشد 3- گنهکاری که گناه خود را آشکارا انجام دهد (بحار الانوار ج3 ص355). در حدیثی جالب رسول خدا (ص) فرمود: خدایا از دست حیله گر به تو پناه می برم ... که وقتی کار نیکی دید آن را می پوشاند و اگر کار بدی دید آن را فاش می سازد (نهج الفصاحه ص101). حضرت امام علی (ع) فرمود: گنهکاران دوست دارند گناه دیگران را منتشر کنند تا راه بهانه برای گناه خودشان بازتر شود (فهرست غرر ص288). شخصی از حضرت امام موسی کاظم (ع) پرسید: یهودی یا مجوسی یا مسیحی را که زنا کرده یا شراب خورده است دستگیر کرده اند حکمش چیست؟ آن حضرت فرمود: حدود اسلام را بر او جاری کنید بشرطی که او این گناهان را در شهری از شهرهای مسلمین انجام داده و یا در شهری غیر از شهر مسلمین انجام داده ولی او را نزد قاضی مسلمان آورده اند (وسائل الشیعه ج18ص388). این احکام و روایات بیانگر آن است که تظاهر به گناهانی که دارای حدّ هستند حتی اگر از اهل کتاب صادر شود موجب اجرای حدّ خواهد شد و اجرای حدّ مربوط به گناهانی است که آشکارا انجام شود و در پایان امام فرمود: بدترین مردم کسی است که از لغزش نمی گذرد و عیب را نمی پوشاند (غرر الحکم ج1 ص446). باید توجه داشت که ایجاد مراکز فساد و فحشاء و تشویق مردم به گناه و بی حجابی، زمینه ای برای ارتکاب گناه علنی است و خداوند در آیه 88 سور? نحل به سازندگان چنین مراکز و به مشوقان ورود به گناه هشدار می دهد: کسانی که دستورات و احکام ما را انکار کردند و مردم را از راه خدا باز داشتند بدلیل فسادشان عذابشان را فوق عذاب قرار خواهیم داد که این هم به خاطر بدوش کشیدن بار گناه گمراهان است. آری! کسی که باعث می شود انسان دیگری منحرف شود و یا دچار گناه شود در روز قیامت باید بار گناهان خود را به طور کامل به دوش کشد و هم سهمی از گناهان کسانی که به خاطر جهل گمراهشان کردند؛ بدانید آنها بد بار سنگینی بر دوش می کشند (سور? نحل آیه 25) بار پرودگارا! تو خود به لطف و کرمت گناهان ما را ببخش و بیامرز و شرّ شیطان انس و جنّ را از سر مسلمانان کوتاه کن (آمین) « برای تعجیل در ظهور منجی عالم بشریت، بر محمد و آل محمد صلوات » اجرکم عندالله مجتمع قرآنی فرهنگی مسجد و حسینیه عبدالرحمن ابوزیدآباد
By Ashoora.ir & Night Skin